Samfunnsfag FVO modul 4 - Elevbok - Utdrag

Samfunnsfag FVO modul 4 ‐ Elevbok Kapittel 1. Imperialisme Basiskunnskap 2019 23 Positive følger av imperialismen Europeerne bygde veier og jernbane. Det ble lettere å reise og transportere varer. Afrikanere lærte å lese og skrive på skoler som europeerne bygde. Sykehus og vaksiner førte til bedre helse. Afrikanere lærte å dyrke korn og grønnsaker på en bedre måte. Det førte til at de kunne produsere mer mat. På møtet i Berlin i 1884–1885 bestemte de europeiske lederne at slaveri skulle være forbudt. Oppgave 23. Sett inn preteritum av verbet i parentes. (å bygge) Europeerne …………………………………………. veier og jernbane. (å bli) Det ………………………….. lettere å reise og transportere varer. (å lære, å bygge) Afrikanere ……………………………… å lese og skrive på skoler som europeerne …………………………………… (å føre til) Sykehus og vaksiner ………………………………………………… bedre helse. (å lære) Afrikanerne ………………………………………… å dyrke korn og grønnsaker på en bedre måte. (å bestemme) På møtet i Berlin i 1884‐1885 …………………………………………. de europeiske lederne at slaveri skulle være forbudt. Oppgave 24. Finn ord i teksten som betyr det motsatte. vanskeligere ↔ ……………………………… dårligere ↔ …………………………………. mindre ↔ ……………………………………… tillatt ↔ ………………………………………. Det ble ikke vanskeligere å reise. Det ble ………………………………….. Jordbruksmetodene ble ikke dårligere. De ble ………………………………………………. De produserte ikke mindre mat. De produserte ………………………………..mat. Slaveri er ikke tillatt. Det er …………………………………… KOPIERING IKKE TILLATT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz