Samfunnskunnskap 2021 - tekstbok -utdrag

SAMFUNNSKUNNSKAP FOR VOKSNE INNVANDRERE NORSKNIVÅ A2 TEKSTBOK Astrid Brennhagen 2021 BASISKUNNSKAP Postboks 36, 2018 Løvenstad www.basiskunnskap.no CV 1000 500 200 100 50

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 1 SAMFUNNS‐ KUNNSKAP FOR VOKSNE INNVANDRERE Norsknivå A2 TEKSTBOK Det er ikke tillatt å kopiere fra boka. Basiskunnskap 2021 KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 2 Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen og Hatice Hülya Sevinc (side 22 og side 94) Spørsmål kan rettes til: Basiskunnskap Postboks 36 2018 Løvenstad Epost: post@basiskunnskap.no www.basiskunnskap.no KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 3 Forord Samfunnskunnskap for voksne innvandrere A2 dekker kompetansemålene i Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere (2021). Tekstboka inneholder tekster i et enkelt språk, ordforklaringer og spørsmål til samtale. Temaene er fordelt på de tre modulene:  UTDANNING, KOMPETANSE OG ARBEIDSLIV  FAMILIE, HELSE OG HVERDAGSLIV  NORGE FØR OG NÅ I arbeidsboka finner du skriveoppgaver. Oppgavene er varierte og legger til rette for mange gjentakelser. Ved å bruke ordene i ulike sammenhenger vil elevene bygge opp et ordforråd i de ulike emnene i læreplanen. Hensikten er at elevene skal lære nye ord samtidig som de får nye kunnskaper. Når ordforråd og faktaopplysninger er på plass, vil elevene kunne være i stand til å samtale om emnene i læreplanen. Power Point‐presentasjonene kan brukes ved gjennomgang av tekstene og oppgavene. Tilleggsmateriellet i lærerpermen legger til rette for aktiviserende arbeidsmåter. 2021 Astrid Brennhagen KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 4 Samfunnskunnskap for voksne. Norsknivå A2 MODUL MÅL i læreplanen TEMA UTDANNING, KOMPETANSE OG ARBEIDSLIV gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres Kapittel 1. SKOLE grunnskole, realkompetansevurdering, videregående skole, voksne og utdanning, Statens lånekasse for utdanning, NOKUT, Hvordan kan du lære norsk? samtale om sentrale verdier som det norske skole‐ og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk gi eksempler på rettigheter og plikter man har som arbeidstaker, knyttet til for eksempel fagorganisering, medbestemmelse og arbeidsmiljø Kapittel 2. Arbeidsliv Arbeidsliv, søknad, CV, intervju, næringer, HMS, fagforeninger, svart arbeid, arbeidsmiljø, lønn, skatt bruke kunnskap om arbeidslivet til å ta hensiktsmessige valg knyttet til opplæring, utdanning og arbeid gi eksempler på hva skattefinansiert velferd innebærer Kapittel 3. Velferd Velferdsstat, velferdsordninger, NAV bruke kunnskap om personvern og opphavsrett, samt retten en selv og andre har til privatliv Kapittel 4. Digital dømmekraft Digital dømmekraft, opphavsrett, personvern samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft FAMILIE, HELSE OG HVERDAGSLIV gi eksempler på viktige lover, regler og verdier som omhandler barn og unges rettigheter og rettsvern Kapittel 5. Barn og familie Lov om barn og foreldre, barnevernet, barnehage gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier gi eksempler på hvordan fysisk og psykisk helse kan bli påvirket av livsstil og ulike hendelser, som for eksempel migrasjon Kapittel 6. Helse Folketrygden, egenandel og frikort, fastlege og apotek, legevakt og sykehus, helsestasjon, tannlege, gamle mennesker, psykisk helse, god helse, prevensjon og abort, lov om ekteskap, kjønnslemlestelse, krisesenter bruke kunnskap om det norske helsevesenet til å få tilgang til ulike helsetjenester samtale om hva negativ sosial kontroll, vold i nære relasjoner, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er, om juridiske og personlige konsekvenser av dette, og om aktuelle hjelpetilbud samtale om familieplanlegging, prevensjonsmidler og abort, forståelse og respekt knyttet til seksuell identitet og kjønnsuttrykk, samt grensesetting og lovverk knyttet til dette bruke kunnskap om sentrale rettigheter, plikter og muligheter som nyankommen innvandrer i Norge Kapittel 7. Ny innvandrer Opplæring i norsk og samfunnsfag, fritidsaktiviteter og dugnad, Folkeregisteret, tolk bruke kunnskap om omgangsformer i det norske samfunnet og om hvordan man kan delta aktivt på sosiale, frivillige og politiske arenaer samtale om hvordan arbeid, inntekt og forbruk kan påvirke personlig økonomi, levestandard og livskvalitet Kapittel 8. Personlig økonomi Inntekter, utgifter, sparing, skattekort, skattemelding, forbruk, lån KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 5 MODUL MÅL TEMA NORGE FØR OG NÅ gi eksempler på noen av de viktigste historiske hendelsene og prosessene som har dannet grunnlaget for framveksten av demokratiet i Norge Kapittel 9. Historie Vikingtida, svartedauden, dansketida, 1814, union med Sverige, 1905, 1905‐1940, Norge under den andre verdenskrigen Etterkrigstid, 22. juli 2011 gi eksempler på viktige merke‐ og helligdager, og hvordan disse markeres Kapittel 10. Høytider og merkedager Jul, påske, 17. mai, bursdag, dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelse gi eksempler på hvordan demokratiet i Norge fungerer, knyttet til de tre statsmaktene og prinsippet om maktfordeling, politiske partier og valgordningen Kapittel 11. Demokrati Stortinget, regjeringen, domstolene, valg bruke kunnskap om hvilke konsekvenser bruk og misbruk av ressurser har for et bærekraftig miljø og samfunn Kapittel 12. Bærekraft FNs bærekraftmål, bærekraftig utvikling, klimaendringer, naturvern, kildesortering gi eksempler på mangfold i Norge med vekt på ulike familieformer, levesett, boformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket Kapittel 13. Menneskerettigheter Samene, familier, FNs menneskerettighetserklæring, likestilling, ytringsfrihet, rettssikkerhet, religionsfrihet, organisasjonsfrihet, religioner Kapittel 14. Geografi samtale om likestilling og kvinners deltakelse i arbeidslivet, utdanning og politikk, og betydningen det har for utviklingen av samfunnet samtale om menneskerettigheter som ytringsfrihet og vern mot diskriminering samtale om ulike tradisjoner og syn på religion i det norske samfunnet og endringer på disse områdene over tid KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 6 INNHOLD UTDANNING, KOMPETANSE OG ARBEIDSLIV Kapittel 1. Skole side 11 Skoletilbud for barn og ungdommer side 11 Skolesystemet side 13 Realkompetansevurdering side 13 Videregående skole side 14 Voksne og utdanning side 15 Statens lånekasse for utdanning side 15 NOKUT side 16 Hvordan kan du lære norsk? side 17 Kapittel 2. Arbeidsliv side 20 Søknad, CV og intervju side 20 Næringer side 21 HMS side 21 Verneutstyr side 22 Fagforeninger side 24 Svart arbeid side 25 Skatt og lønn side 25 Kapittel 3. Velferd side 28 Kapittel 4. Digital dømmekraft side 31 FAMILIE, HELSE OG HVERDAGSLIV Kapittel 5. Barn og familie side 35 Lov om foreldre og barn side 35 Barnevernet side 36 Barnehage side 38 Kapittel 6. Helse side 40 Folketrygden side 40 Egenandel og frikort side 40 Fastlege og apotek side 40 Legevakt og sykehus side 42 Helsestasjon side 42 Tannlege side 43 Gamle mennesker side 43 KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 7 Psykisk helse side 44 Fem gode råd for å få bedre psykisk helse side 45 God helse side 47 Prevensjon og abort side 48 Prevensjon side 48 Abort side 48 Lov om ekteskap side 49 Kjønnslemlestelse side 50 Krisesenter side 50 Kapittel 7. Ny innvandrer side 51 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap side 51 Fritidsaktiviteter og dugnad side 52 Folkeregisteret side 55 Tolk side 55 Kapittel 8. Personlig økonomi side 56 Inntekter, utgifter og sparing side 56 Skattekort og skattemelding side 56 Forbruk side 58 Bolig side 58 Lån side 58 Boliglån side 58 Studielån side 59 Forbrukslån, kredittkort og inkasso side 60 NORGE FØR OG NÅ Kapittel 9. Historie side 63 Vikingtida (800‐1030) side 64 Svartedauden side 66 Dansketida (1380‐1814) side 67 1814 side 68 Union med Sverige (1814‐1905) side 69 1905 side 71 1905‐1940 side 72 Norge under den andre verdenskrigen side 73 Norge etter 1945 side 75 22. juli 2011 side 76 Kapittel 10. Høytider og merkedager side 77 Jul side 77 Påske side 78 KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Basiskunnskap 2021 8 Grunnlovsdagen – 17. mai side 78 Bursdag side 79 Dåp side 79 Konfirmasjon side 79 Bryllup/vielse side 79 Begravelse/gravferd side 80 Kapittel 11. Demokrati side 81 Stortinget, regjeringen og domstolene side 81 Valg side 82 Hvordan kan jeg stemme? side 82 Kapittel 12. Bærekraft side 85 FNs bærekraftmål side 85 Bærekraftig utvikling side 88 Klimaendringer side 88 Naturvern side 88 Mat og drikke side 89 Transport side 89 Forbruk og gjenbruk side 89 Kildesortering side 90 Hvorfor er det viktig å kildesortere? side 92 Kapittel 13. Menneskerettigheter side 94 Samene side 94 Familier side 95 FNs verdenserklæring om menneskerettigheter side 96 Likestilling side 97 Ytringsfrihet side 98 Rettssikkerhet side 98 Religionsfrihet side 98 Organisasjonsfrihet side 98 Religioner side 100 Kapittel 14. Geografi side 101 KOPIERING IKKE TILLATT

…………………..

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 20 Kapittel 2. Arbeidsliv PowerPoint. Kapittel 2. Del 1 Ordforklaringer  å følge loven – å gjøre det som loven sier  permisjon – fri i en periode Vi har lover som alle må følge. Alle som jobber i Norge, må betale skatt.  Alle arbeidstakere skal ha en arbeidskontrakt som forteller om lønn og arbeidstid. Ei normal arbeidsuke er 37,5 timer.  Alle arbeidstakere skal ha minimum fire uker og en dag med ferie. I ferien får vi ikke lønn, men feriepenger. Det du tjente året før bestemmer hvor mye feriepenger du får.  Alle arbeidstakere har rett til å være hjemme med full lønn et antall dager når de selv eller barna er syke.  Alle arbeidstakere som får barn, har rett til permisjon med lønn.  Alle arbeidstakere har rett til lønn under opplæring. SØKNAD, CV OG INTERVJU Når du har funnet en jobb som du vil søke på, sender du søknad og CV. I søknaden forteller du litt om deg selv og hvorfor du passer til jobben. En CV er en oversikt over utdanning og arbeidserfaring. Det er vanlig å skrive opp referanser. En referanse er en person som arbeidsgiver kan ringe til for å få mer informasjon om deg. Arbeidsgiver innkaller noen av søkerne til intervju. På intervjuet kan du fortelle om deg selv, og både du og arbeidsgiver kan stille spørsmål. Snakk sammen.  Har du vært på jobbintervju?  Hva vil du spørre om på et jobbintervju?  Hva slags jobberfaring har du?  Hva tror du arbeidsgiver vil spørre deg om?  Hva slags klær vil du ha på deg på et jobbintervju? KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 21 NÆRINGER  næringer – yrker  serviceyrke – Eksempel på et serviceyrke er en jobb i butikk, helsevesen, skole, barnehage, NAV eller innenfor transport. Jordbruk, skogbruk og fiske var de viktigste næringene i Norge for 150 år siden. På slutten av 1800‐tallet fikk Norge industri, og mange flyttet til byene for å jobbe på fabrikkene. I 1950 jobbet cirka 20 prosent i jordbruket. Det kom mange maskiner i jordbruket, og i dag jobber under 3 prosent i jordbruket. I 1969 fant Norge for første gang olje i Nordsjøen. Olje og gass har vært viktig for økonomien i Norge. Siden 1980 har mange arbeidsplasser i industrien blitt borte. De fleste arbeidsplassene i dag er i serviceyrker. Mange av disse arbeidsplassene er i det offentlige. Eksempler på arbeidsplasser i det offentlige er skoler, sykehus, sykehjem og NAV. SNAKK SAMMEN.  Under 3 prosent jobber i jordbruket. Likevel produserer Norge mer mat enn før. Hvorfor, tror du?  Gi eksempler på serviceyrker.  Gi eksempler på yrker i det offentlige.  I hvilke yrker er det lett å få jobb i dag? HMS (HELSE, MILJØ og SIKKERHET) Alle arbeidsplasser skal jobbe med helse, miljø og sikkerhet. Det betyr at arbeidsplassen skal passe på at du ikke blir syk eller skadet på jobben. Arbeidsgiver har ansvar for at arbeidsmiljøet skal være trygt. Både arbeidsgiver og arbeidstaker samarbeider om å få et godt arbeidsmiljø. Verneombudet er de ansattes representant i saker som gjelder HMS. KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 22 VERNEUTSTYR På mange arbeidsplasser må de ansatte bruke arbeidsklær og verneutstyr. Eksempler på verneutstyr er  hørselsvern  hansker  vernebriller  hjelm  maske  vernesko  stillas  klær med refleks  Hørselsvern skal beskytte hørselen mot høy lyd.  Hansker skal beskytte hendene.  Vernebriller skal beskytte øynene.  En hjelm skal beskytte hodet.  Ei maske skal beskytte deg mot å puste inn dårlig luft.  Vernesko skal beskytte føttene.  Et stillas gjør at du unngår å falle ned på bakken.  Klær med refleks gjør at det er lett å se deg. Klær med refleks skal beskytte deg mot å bli påkjørt. OPPGAVER I ARBEIDSBOKA TILLEGGSMATERIELL I LÆRERPERMEN KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 23 SNAKK SAMMEN.  Hva skal stå i en arbeidskontrakt?  Hvor mange timer er ei normal arbeidsuke?  Hvor mange uker med ferie har en arbeidstaker krav på?  Hvor mange dager kan du være hjemme når du er syk?  Hvor mange dager kan du være hjemme når barna er syke?  Hva betyr forkortelsen HMS?  Hvorfor er HMS‐arbeidet viktig?  Kan du gi eksempler på verneutstyr?  Hvorfor bruker vi hørselsvern?  Hvorfor bruker vi hansker?  Hvorfor bruker vi vernebriller?  Hvorfor bruker vi vernesko?  Hvorfor bruker vi stillas?  Hvorfor bruker vi klær med refleks?  Har du erfaring fra arbeidsplasser som bruker verneutstyr? Hva slags verneutstyr bruker du?  Gi eksempler på yrker i offentlig sektor.  Gi eksempler på yrker i privat sektor. KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 24 FAGFORENINGER PowerPoint. Kapittel 2. Del 2 Ordforklaringer  arbeidsforhold – miljøet på jobben  lønn – penger du får når du jobber  å streike – å stanse å jobbe i en periode  obligatorisk – noe som du må Fagforeninger jobber for å hjelpe arbeidstakerne. Fagforeningene jobber for at arbeidstakerne skal ha gode arbeidsforhold og god lønn. Det finnes mange fagforeninger. De fleste yrker har en fagforening. Du har rett til å være medlem av en fagforening, men det er ikke obligatorisk. Du velger selv om du vil være medlem. Cirka halvparten av alle arbeidstakere er medlem av en fagforening. Hvis f.eks. fagforeningen og arbeidsgiveren ikke blir enige om en ny lønnsavtale, kan fagforeningen bestemme at medlemmene skal streike. Når det er streik, stanser noen eller alle de ansatte å jobbe i en periode. En fagforening kan hjelpe et medlem som mister jobben uten en god grunn. I Norge har fagforeningenes arbeid ført til at arbeidsdagen har blitt kortere, lønningene bedre og arbeidsmiljøet bedre. OPPGAVER I ARBEIDSBOKA KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 25 SVART ARBEID PowerPoint. Kapittel 2. Del 3 Ordforklaringer  ulovlig – forbudt, straffbart  bot – pengestraff  arbeidsulykkesforsikring – avtale om at du får penger/erstatning/hjelp etter ulykke på jobben  å dokumentere – å bevise, dokumentasjon – papir som gir informasjon Å jobbe svart betyr at du ikke har arbeidskontrakt og ikke betaler skatt. Det er ulovlig å jobbe svart, og det er ulovlig å kjøpe svart arbeid. Svart arbeid kan føre til bot eller fengsel. Hvert år mister staten mye penger fordi noen jobber svart. Svart arbeid kan få mange negative konsekvenser for arbeidstakeren:  Du får ikke lønn når du er syk.  Du får ikke feriepenger.  Du får ikke pensjonspoeng.  Du får ikke rett til dagpenger hvis du mister jobben.  Du har ikke arbeidsulykkesforsikring.  Du får ikke låne penger i banken.  Du har ingen arbeidsavtale og får ikke dokumentasjon på arbeidserfaring. OPPGAVER I ARBEIDSBOKA SKATT OG LØNN PowerPoint. Kapittel 2. Del 4 Ordforklaringer  arbeidsgiver – person eller firma som ansetter arbeidstakere  arbeidstaker – person som arbeider på en arbeidsplass  å være avhengig av – å trenge  skattekort – dokument som forteller hvor mye skatt arbeidsgiveren skal trekke fra lønna di Skattekortet er elektronisk. Arbeidsgiver henter skattekortet ditt fra Skatteetaten. Skattekortet forteller hvor mye skatt arbeidsgiver skal trekke fra lønna di. Du kan lese mer på www.skatteetaten.no KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 26 Når du får lønn, får du en lønnsslipp. Lønnsslippen forteller hvor mye du får i lønn og hvor mye du betaler i skatt og pensjon. Bruttolønn er lønna før skatt, pensjonsinnbetaling og annet er trukket fra. Nettolønn er lønna du får utbetalt etter at skatt, pensjonsinnbetaling og annet er trukket fra. Du får normalt lønn på en fast dato hver måned. Lønna kommer inn på bankkontoen din. Arbeidstakere betaler skatt til kommunen de bor i og til staten. Arbeidsgivere betaler også skatt. Et velferdssamfunn er avhengig av at innbyggerne betaler skatter og avgifter. En person med høy inntekt betaler flere prosent i skatt enn en person med lav inntekt. OPPGAVER I ARBEIDSBOKA Snakk sammen i liten gruppe. Forklar ordene for hverandre. Lag setninger. fagforening lønn å streike obligatorisk frivillig medlem svart arbeid å være avhengig av pensjon nettolønn dagpenger å miste jobben forsikring å låne arbeidsavtale ulovlig dokumentasjon skatt inntekt bruttolønn TILLEGGSMATERIELL I LÆRERPERMEN KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Tekstbok Kapittel 2. Arbeidsliv Basiskunnskap 2021 27 SNAKK SAMMEN.  Hva jobber en fagforening med?  Kan du navnet på noen fagforeninger?  Kan du navnet på noen yrker?  Når kan medlemmer av en fagforening streike?  Kan du gi eksempler på gode arbeidsforhold?  Kan du gi eksempler på dårlige arbeidsforhold?  Forklar hva svart arbeid er.  Hva slags straff kan svart arbeid føre til?  Hvilke negative konsekvenser får svart arbeid for samfunnet?  Hvilke negative konsekvenser får svart arbeid for arbeidstakeren?  Hvorfor er det viktig å betale skatt og avgifter?  Hva er skattekort?  Hva er lønnsslipp?  Forklar hva bruttolønn og nettolønn er.  Betaler alle i Norge samme prosent i skatt? KOPIERING IKKE TILLATT

…………………..

BASISKUNNSKAP 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz