Samfunnskunnskap 2021 - arbeidsbok - utdrag

SAMFUNNSKUNNSKAP FOR VOKSNE INNVANDRERE NORSKNIVÅ A2 ARBEIDSBOK BASISKUNNSKAP Postboks 36, 2018 Løvenstad www.basiskunnskap.no Astrid Brennhagen 2021 CV 1000 500 200 100 50

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 1 SAMFUNNS‐ KUNNSKAP FOR VOKSNE INNVANDRERE Norsknivå A2 ARBEIDSBOK Det er ikke tillatt å kopiere fra arbeidsboka. Basiskunnskap 2021 KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 2 llustrasjoner: Ingrid Brennhagen Spørsmål kan rettes til: Basiskunnskap Postboks 36 2018 Løvenstad Epost: post@basiskunnskap.no www.basiskunnskap.no KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 3 Forord Samfunnskunnskap for voksne innvandrere A2 dekker kompetansemålene i Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere (2021). Tekstboka inneholder tekster i et enkelt språk, ordforklaringer og spørsmål til samtale. Temaene er fordelt på de tre modulene:  UTDANNING, KOMPETANSE OG ARBEIDSLIV  FAMILIE, HELSE OG HVERDAGSLIV  NORGE FØR OG NÅ I arbeidsboka finner du skriveoppgaver. Oppgavene er varierte og legger til rette for mange gjentakelser. Ved å bruke ordene i ulike sammenhenger vil elevene bygge opp et ordforråd i de ulike emnene i læreplanen. Hensikten er at elevene skal lære nye ord samtidig som de får nye kunnskaper. Når ordforråd og faktaopplysninger er på plass, vil elevene kunne være i stand til å samtale om emnene i læreplanen. Power Point‐presentasjonene kan brukes ved gjennomgang av tekstene og oppgavene. 2021 Astrid Brennhagen KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 4 Samfunnskunnskap for voksne. Nivå A2 MODUL MÅL i læreplanen TEMA UTDANNING, KOMPETANSE OG ARBEIDSLIV gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres Kapittel 1. SKOLE grunnskole, realkompetansevurdering, videregående skole, voksne og utdanning, Statens lånekasse for utdanning, NOKUT, Hvordan kan du lære norsk? samtale om sentrale verdier som det norske skole‐ og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk gi eksempler på rettigheter og plikter man har som arbeidstaker, knyttet til for eksempel fagorganisering, medbestemmelse og arbeidsmiljø Kapittel 2. Arbeidsliv Arbeidsliv, søknad, CV, intervju, næringer, HMS, fagforeninger, svart arbeid, arbeidsmiljø, lønn, skatt bruke kunnskap om arbeidslivet til å ta hensiktsmessige valg knyttet til opplæring, utdanning og arbeid gi eksempler på hva skattefinansiert velferd innebærer Kapittel 3. Velferd Velferdsstat, velferdsordninger, NAV bruke kunnskap om personvern og opphavsrett, samt retten en selv og andre har til privatliv Kapittel 4. Digital dømmekraft Digital dømmekraft, opphavsrett, personvern samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft FAMILIE, HELSE OG HVERDAGSLIV gi eksempler på viktige lover, regler og verdier som omhandler barn og unges rettigheter og rettsvern Kapittel 5. Barn og familie Lov om barn og foreldre, barnevernet, barnehage gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier gi eksempler på hvordan fysisk og psykisk helse kan bli påvirket av livsstil og ulike hendelser, som for eksempel migrasjon Kapittel 6. Helse Folketrygden, egenandel og frikort, fastlege og apotek, legevakt og sykehus, helsestasjon, tannlege, gamle mennesker, psykisk helse, god helse, prevensjon og abort, lov om ekteskap, kjønnslemlestelse, krisesenter bruke kunnskap om det norske helsevesenet til å få tilgang til ulike helsetjenester samtale om hva negativ sosial kontroll, vold i nære relasjoner, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er, om juridiske og personlige konsekvenser av dette, og om aktuelle hjelpetilbud samtale om familieplanlegging, prevensjonsmidler og abort, forståelse og respekt knyttet til seksuell identitet og kjønnsuttrykk, samt grensesetting og lovverk knyttet til dette bruke kunnskap om sentrale rettigheter, plikter og muligheter som nyankommen innvandrer i Norge Kapittel 7. Ny innvandrer Opplæring i norsk og samfunnsfag, fritidsaktiviteter og dugnad, Folkeregisteret, tolk bruke kunnskap om omgangsformer i det norske samfunnet og om hvordan man kan delta aktivt på sosiale, frivillige og politiske arenaer samtale om hvordan arbeid, inntekt og forbruk kan påvirke personlig økonomi, levestandard og livskvalitet Kapittel 8. Personlig økonomi Inntekter, utgifter, sparing, skattekort, skattemelding, forbruk, lån KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 5 MODUL MÅL TEMA NORGE FØR OG NÅ gi eksempler på noen av de viktigste historiske hendelsene og prosessene som har dannet grunnlaget for framveksten av demokratiet i Norge Kapittel 9. Historie Vikingtida, svartedauden, dansketida, 1814, union med Sverige, 1905, 1905‐1940, Norge under den andre verdenskrigen Etterkrigstid, 22. juli 2011 gi eksempler på viktige merke‐ og helligdager, og hvordan disse markeres Kapittel 10. Høytider og merkedager Jul, påske, 17. mai, bursdag, dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelse gi eksempler på hvordan demokratiet i Norge fungerer, knyttet til de tre statsmaktene og prinsippet om maktfordeling, politiske partier og valgordningen Kapittel 11. Demokrati Stortinget, regjeringen, domstolene, valg bruke kunnskap om hvilke konsekvenser bruk og misbruk av ressurser har for et bærekraftig miljø og samfunn Kapittel 12. Bærekraft FNs bærekraftmål, bærekraftig utvikling, klimaendringer, naturvern, kildesortering gi eksempler på mangfold i Norge med vekt på ulike familieformer, levesett, boformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket Kapittel 13. Menneskerettigheter Samene, familier, FNs menneskerettighetserklæring, likestilling, ytringsfrihet, rettssikkerhet, religionsfrihet, organisasjonsfrihet, religioner samtale om likestilling og kvinners deltakelse i arbeidslivet, utdanning og politikk, og betydningen det har for utviklingen av samfunnet samtale om menneskerettigheter som ytringsfrihet og vern mot diskriminering samtale om ulike tradisjoner og syn på religion i det norske samfunnet og endringer på disse områdene over tid KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 6 INNHOLD UTDANNING, KOMPETANSE OG ARBEIDSLIV Kapittel 1. Skole side 11 Skoletilbud for barn og ungdommer side 11 Realkompetansevurdering side 12 Videregående skole Voksne og utdanning side 15 Statens lånekasse for utdanning NOKUT Hvordan kan du lære norsk? side 18 Kapittel 2. Arbeidsliv side 20 Søknad, CV og intervju side 20 Næringer HMS side 20 Verneutstyr Fagforeninger side 24 Svart arbeid side 25 Skatt og lønn side 27 Kapittel 3. Velferd side 30 Kapittel 4. Digital dømmekraft side 35 FAMILIE, HELSE OG HVERDAGSLIV Kapittel 5. Barn og familie side 41 Lov om foreldre og barn side 41 Barnevernet side 44 Barnehage side 47 Kapittel 6. Helse side 49 Folketrygden side 49 Egenandel og frikort Fastlege og apotek Legevakt og sykehus side 53 Helsestasjon Tannlege side 56 Gamle mennesker KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 7 Psykisk helse side 59 Fem gode råd for å få bedre psykisk helse side 60 God helse side 62 Prevensjon og abort Prevensjon Abort Lov om ekteskap side 64 Kapittel 7. Ny innvandrer side 67 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap side 67 Fritidsaktiviteter og dugnad side 67 Kapittel 8. Personlig økonomi side 71 Inntekter, utgifter og sparing side 71 Skattekort og skattemelding Forbruk Lån side 73 Boliglån Studielån Forbrukslån, kredittkort og inkasso NORGE FØR OG NÅ Kapittel 9. Historie side 79 Vikingtida (800‐1030) side 79 Svartedauden side 82 Dansketida (1380‐1814) side 84 1814 side 87 Union med Sverige (1814‐1905) side 90 1905 side 93 1905‐1940 side 94 Norge under den andre verdenskrigen side 96 Norge etter 1945 side 99 Kapittel 10. Høytider og merkedager side 101 Jul side 101 Påske Grunnlovsdagen – 17. mai Bursdag side 104 Dåp Konfirmasjon Bryllup/vielse KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Basiskunnskap 2021 8 Begravelse/gravferd Kapittel 11. Demokrati side 105 Stortinget, regjeringen og domstolene Valg Hvordan kan jeg stemme? Kapittel 12. Bærekraft side 110 FNs bærekraftmål side 110 Bærekraftig utvikling side 112 Klimaendringer Naturvern side 113 Mat og drikke Transport Forbruk og gjenbruk Kildesortering side 115 Hvorfor er det viktig å kildesortere? side 118 Kapittel 13. Menneskerettigheter side 121 Samene side 121 Familier side 123 FNs verdenserklæring om menneskerettigheter side 125 Likestilling side 126 Ytringsfrihet Rettssikkerhet Religionsfrihet Organisasjonsfrihet Kapittel 14. Geografi side 128 KOPIERING IKKE TILLATT

…………………..

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Kapittel 1. Skole Basiskunnskap 2021 11 Kapittel 1. Skole SKOLETILBUD FOR BARN OG UNGDOMMER Hvilket ord skal ut? Sett ordet inn i setningen. obligatorisk, går, gjør, har Grunnskolen er . reise, dra, gå, frivillig SFO er . student, elev, deltaker, hjelp På SFO kan barna få med leksene. lese, ferdigheter, skrive, snakke Elevene jobber med grunnleggende på skolen. bestille, bety, samarbeide, foreldremøte To ganger i året er det . Lag sammensatte ord og sett ordene inn i setningene under. ungdom + s uniform skole møte foreldre skolen ...................................................... er 8., 9. og 10. trinn. …………………………………………… er et møte der alle foreldrene kommer. I Norge bruker ikke elevene ................................................ KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Kapittel 1. Skole Basiskunnskap 2021 12 Sett strek og lag riktige setninger. Barn i 1.–4. klasse kan være på SFO før og etter skoletid. To ganger i året er det med leksene. På SFO kan barna leke og få hjelp karakteren, og 6 den beste. Karakter 1 er den dårligste foreldremøte. Grunnskolen er foreldrene trenger det. Skolen skal bestille tolk hvis gratis. Sett inn ordene som mangler. (elev, deltaker, bestiller, karakterer, ungdomsskolen, barneskolen, dårligste, beste, student) Når du går på grunnskole eller videregående skole, er du …………………. Når du går på høyskole eller universitet, er du ...…………………..…………… Når du går på et kurs, er du …………………………………………………….………… Skolen …………………..…………… tolk hvis foreldrene trenger det. …………………..………………………….… er 1., 2., 3., 4., 5., 6. og 7. trinn. …………………..…………………..…….…… er 8., 9. og 10. trinn. På ungdomsskolen får elevene …………………..…………….. Den ……………………….. karakteren er 1. Den ……………….…….. karakteren er 6. KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Kapittel 1. Skole Basiskunnskap 2021 13 REALKOMPETANSEVURDERING, VIDEREGÅENDE SKOLE Lag sammensatte ord og sett ordene inn i setningene under. realkompetanse programmer utdanning + s faglige yrke + s vurdering fylke + s kommunen Videregående skole har flere ……………………………………………………………………….…… …………………………………………………………. utdanningsprogrammer gir et yrke. …………………………………………………….…. har ansvar for videregående opplæring. Noen personer kan få ……………………………………………………………………………………. og vise hvilke kunnskaper de har. Se i teksten og sett inn ordene som mangler. …………………………………………………………….. er kunnskaper som en person har fått gjennom arbeid, fritid og ……………………………………………. Før elever begynner på videregående skole for voksne, kan de få en test og vise hvilke ………………………………………… de har. Elever som sier at de har utdanning, men ikke ………………………………………………… dokumentasjon, får realkompetansevurdering. Personer …………………………………… skolegang, men ………………………………………. høy realkompetanse, kan få realkompetansevurdering. Personer …………………………………………… sier at de ikke har fullført grunnskole, får kartleggingsprøve. KOPIERING IKKE TILLATT

Samfunnskunnskap for voksne innvandrere ‐ Arbeidsbok Kapittel 1. Skole Basiskunnskap 2021 14 Sett strek og lag riktige setninger. Videregående skole er frivillig gir et yrke. Yrkesfaglige utdanningsprogrammer og gratis. Ungdommer over 15 år bestemmer selv for videregående opplæring. Fylkeskommunen har ansvar hvilken utdanning de vil ta. Realkompetanse er alle kunnskaper som en person har. Skriv inn ordene på riktig sted. (dokumentasjon, bedrift, å fullføre, realkompetanse, test, frivillig, kartleggingsprøve) Bevis, papir som gir informasjon Prøve Kunnskaper en person har fått gjennom livet Å gjøre ferdig Motsatt av obligatorisk Firma En prøve du tar for å vise hva du kan KOPIERING IKKE TILLATT

…………………..

BASISKUNNSKAP 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz