Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Oppgaveark og tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 1 SAMFUNNSFAG FOR MODUL 3 I FORBEREDENDE VOKSENOPPLÆRING FVO LÆRERPERM Norsknivå A2 Navn: …………………………..…….. Astrid Brennhagen 2019
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Oppgaveark og tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 2 Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Foto: Bjørn Aalerud Spørsmål kan rettes til: Basiskunnskap Postboks 36 2018 Løvenstad Epost: post@basiskunnskap.no www.basiskunnskp.no
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Oppgaveark og tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 3 Forord Samfunnsfag for modul 3er et læremiddel i tråd med forsøkslæreplanen i samfunnsfag for forberedende voksenopplæring (FVO). Boka bygger på kompetansemålene etter modul 3. Læremiddelet består av elevbok og lærerperm. Elevboka inneholder tekster, ordforklaringer og oppgaver som styrker ordforståelsen. Lærerpermen består av to deler. Den første delen inneholder oppgaveark til hvert kapittel. Læreren kopierer aktuelle oppgaveark til elevene. Den andre delen inneholder tilleggsmateriell til hvert kapittel. Læreren kopierer og klipper opp det tilleggsmateriellet som passer for klassen. Samfunnsfag for modul 3er skrevet for elever som nærmer seg A2‐nivå i norsk. Både elevboka og lærerpermen inneholder mange og varierte oppgaver som legger til rette for differensiering. Oppgavene dekker behovet for repetisjon, individuelt arbeid, samarbeid, muntlig og skriftlig trening. Det er en forutsetning at læreren bruker kart og bilder i presentasjoner for å illustrere teksten. Mitt ønske er at Samfunnsfag for modul 3 skal være et hjelpemiddel i arbeidet med å gi elevene tilpasset undervisning i tråd med gjeldende læreplan. Tilleggsmateriellet bakerst i permen kan læreren kopiere og klippe opp. Noen gode råd: Det anbefales å kopiere på tjukke ark til kort som brukes mange ganger. Ark i tjukkelse 160 gram/m2 er tilstrekkelig tynne til å kunne brukes i vanlige kopimaskiner. Det anbefales å lagre kortene i små gjennomsiktige poser med lås. Posene kan legges i A4‐lomme med toppåpning og hull som settes i perm. Et alternativ kan være å oppbevare de små posene med kort i gjennomsiktige plastbokser med lokk. Astrid Brennhagen
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Oppgaveark og tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 4 Innhold – Oppgaveark Kapittel 1. Verdensdelene side 7 Kapittel 2. Den amerikanske revolusjonen side 21 Kapittel 3. Den franske revolusjonen side 24 Kapittel 4. Norge i 1814 side 27 Kapittel 5. Demokrati side 29 Kapittel 6. Kriminalitet side 30 Kapittel 7. Yrke og utdanning side 33 Kapittel 8. Samene side 43 Kapittel 9. Den industrielle revolusjonen side 47 Kapittel 10. Arbeidsliv og velferdsstat side 52 Kapittel 11. Bærekraft side 54
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Oppgaveark og tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 5 Innhold – Tilleggsmateriell Kapittel 1. Verdensdelene side 58 Kapittel 2. Den amerikanske revolusjonen side 70 Kapittel 3. Den franske revolusjonen side 78 Kapittel 4. Norge i 1814 og kapittel 5. Demokrati side 86 Kapittel 6. Kriminalitet side 93 Kapittel 7. Yrke og utdanning side 104 Kapittel 8. Samene side 111 Kapittel 9. Den industrielle revolusjonen side 125 Kapittel 10. Arbeidsliv og velferdsstat side 136 Kapittel 11. Bærekraft side 148 Kapittel 12. Digital dømmekraft og kildekritikk side 156
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 2. Den amerikanske revolusjonen Oppgaveark Basiskunnskap 2019 21 Den amerikanske revolusjonen. Finn svar i teksten. 1. Hvem bodde i Nord‐Amerika før europeerne kom? …………………………………………………………………………………………………………… 2. Forklar hva et urfolk er. …………………………………………………………………………………………………………… 3. Hvorfor kom europeere til Nord‐Amerika? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 4. Hvorfor var det konflikter mellom nybyggerne og innfødte? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 5. Hvorfor vant som regel nybyggerne over de innfødte amerikanerne? …………………………………………………………………………………………………………… 6. Det ble krig mellom Storbritannia og Frankrike om koloniområdene i Nord‐Amerika. Når sluttet krigen? …………………………………………………………………………………………………………… 7. Hvem vant denne krigen? …………………………………………………………………………………………………………… 8. Hvem transporterte de afrikanske slavene til Afrika og solgte dem? ………………………………………………….……………………………………………………….
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 2. Den amerikanske revolusjonen Oppgaveark Basiskunnskap 2019 22 9. Hvorfor kjøpte kolonistene slaver? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 10. Hvordan var arbeidsforholdene for slavene? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 11. Hvorfor ble det i 1775 krig mellom Storbritannia og de britiske koloniene i Nord‐Amerika? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 12. Hvorfor fikk krigen fra 1776 til 1783 navnet uavhengighetskrigen? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 13. Hvorfor er 4. juli den amerikanske nasjonaldagen? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 14. Nevn to ting som sto i uavhengighetserklæringen. …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 2. Den amerikanske revolusjonen Oppgaveark Basiskunnskap 2019 23 15. Hvilket land hjalp koloniene i krigen mot Storbritannia? …………………………………………………………………………………………………………… 16. Hva het USAs første president? …………………………………………………………………………………………………………… 17. Fortell hvordan de nye tankene om maktdeling kom fram i USAs grunnlov av 1787. …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… 18. Hvem fikk stemmerett i 1787? …………………………………………………………………………………………………………… 19. Hvilke grupper fikk ikke stemmerett i 1787? …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 1. Verdensdelene Tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 58 M3. Verdensdelene (1). Klipp opp. Sett kort med svart tekst sammen med kort med farget tekst. De tre store verdenshavene Atlanterhavet, Stillehavet og Det indiske hav ørken Tørt område der det nesten ikke regner 1 1 1 1 De seks verdensdelene Nord‐Amerika, Sør‐Amerika, Afrika, Asia, Oseania og Europa Måten et land tjener penger på næringsvei 1 1 1 1 å forurense å gjøre vann, luft og jord urent Fattig område i en by. Husene er dårlig. Det er mangel på rent vann. slum 1 1 1 1 reservat Område der bare én folkegruppe kan leve Italiener som trodde han kom til India da han kom til Amerika Kristoffer Columbus 1 1 1 1 Leiv Eriksson Mann fra Island som var den første europeeren som kom til Amerika Innfødte amerikanere Urfolk i Amerika 1 1 1 1 Ottawa, Washington, Mexico City Hovedsteder i Amerika Canada Det største landet i Nord‐ Amerika 1 1 1 1
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 1. Verdensdelene Tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 66 M3. Verdensdelene. Spørrekort. Legg kortene med baksiden opp. Jobb i par. En leser oppgaven og svaralternativene. Partner svarer. VERDENSDELENE 01 VERDENSDELENE 02 VERDENSDELENE 03 Hvorfor kalte Columbus innbyggerne i Amerika for indianere? Hva er et reservat? Hva er Leiv Eriksson kjent for? Han var … A: Fordi Columbus trodde han hadde kommet til India B: Fordi de var innvandrere fra India C: Fordi indianerne er urfolk A: et sted for bare gamle mennesker B: et område der bare én bestemt gruppe kan bo C: et veldig stort telt A: en kjent forfatter B: oppfant bilen C: var den første europeeren som kom til Amerika RIKTIG SVAR: A RIKTIG SVAR: B RIKTIG SVAR: C VERDENSDELENE 04 VERDENSDELENE 05 VERDENSDELENE 06 Hva heter den største byen i Nord‐Amerika? I hvilken by ligger FN‐ bygningen? Hva er en slum? A: New York B: Los Angeles C: Washington A: I Berlin B: I Paris C: I New York A: et dyr som lever i Afrika B: et fattig område med dårlige hus C: en sykdom RIKTIG SVAR: A RIKTIG SVAR: C RIKTIG SVAR: B VERDENSDELENE 07 VERDENSDELENE 08 VERDENSDELENE 09 Hva er en ørken? Kan du gi eksempler på mineraler? Hva heter Afrikas høyeste fjell? A: ei gresslette B: en skog med mange dyr C: et område med stein og sand A: jern, kobber, salt B: antilope, sebra, flodhest C: eple, pære, banan A: Galdhøpiggen B: Rondane C: Kilimanjaro RIKTIG SVAR: C RIKTIG SVAR: A RIKTIG SVAR: C
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 3. Den franske revolusjonen Tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 82 M3. Den franske revolusjonen (3). Klipp opp. Jobb i par og sett sammen til setninger. Tredjestanden ville ikke at de geistlige og adelen skulle ha fordeler. Tredjestanden ville ikke at kongen skulle ha så stor makt. Det ble stadig flere opprør i Frankrike. Et fengsel og våpenlager som het Bastillen, ble angrepet 14.07.1789. Kirken og adelen mistet privilegiene sine. Nasjonalforsamlingen lagde en menneskerettighetserklæring. Menneskerettighetserklæringen sa at alle er født frie. Folket skulle velge en nasjonalforsamling. Den nye grunnloven var ferdig i 1791. Kongen mistet mye makt. Nasjonalforsamlingen lagde lover.
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 4/5. Norge i 1814/Demokrati Tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 86 M3. Norge i 1814. Demokrati. Paroppgaver. Lappene klippes opp. Elevene jobber i par. Den ene leser og har svaret foran seg. Den andre prøver å svare. Les kortene på omgang. Et samfunn hvor bare én person eller noen få personer bestemmer et diktatur Et synonym til «vedtar» bestemmer Retten til å si og skrive det du mener ytringsfrihet Et samfunn med ytringsfrihet der folk har stemmerett og kan være med å styre og bestemme demokrati Norges nasjonalforsamling Stortinget I et demokrati skal loven gjelde for alle og ingen kan komme i fengsel uten at det har vært en rettssak først. Dette kalles … rettssikkerhet Når makten er delt mellom Stortinget, regjeringen og domstolene, kalles det … maktfordeling Hvem har lovgivende makt? Stortinget «Å samarbeide» er et verb. Hva er det tilsvarende substantivet? et samarbeid
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 4/5. Norge i 1814/Demokrati Tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 90 M3. Norge i 1814. Demokrati. To eller tre spillere. En brikke til hver. Kast terning etter tur. Hvilket ord skal ut? Bruk ordet i en setning. (Kopier til A3.) KAN FENGSEL SKAL MÅ GÅ TO PLASSER FRAM BETALE BEST BRUKE VELGE FJERDE OMRÅDE STED LAND MEDLEM MINDRE LAVERE FÆRRE MÅL ↑ MAKT MOTSTANDER FIENDE UVENN KONGE STOR STERK MEKTIG LAVESTE HØYESTE VIKTIGSTE SKATT SKOLE ANKE BARNEHAGE SYKEHUS GÅ TRE PLASSER FRAM TRENGE MAKT FRAKTE PRODUSERE PARTI MELLOM PÅ UNDER ↑ FRIHET VALG MARKED DØMME GJENNOMFØRE ARBEIDE VIKTIG KONTROLLERE RETTFERDIG ØNSKER SATSER MENER VENSTRE HØYRE MDG FORSKJELLER FRANKRIKE BRITISK AMERIKANSK FRANSK SKOLE RIK SYKEHUS SYKHJEM TRYGD ENIG PENSJON LØNN ↑ GÅ TO PLASSER FRAM NORGE KUTLUR SPRÅK ØKONOMI VELGE TJENE NEGATIV BETALE PRIVAT OFFENTLIG POLITISK RETTSSAK GODTA VIKTIG NØDVENDIG STOR GÅ FIRE PLASSER TILBAKE! SVENSK DOMSTOL NORSK BRITISK ↑ KONGE PRINS DRONNING MONARKI GÅ TO PLASSER FRAM! LIKEVEL OGSÅ DERFOR MINISTER STATSMINISTER FLERTALL PRESIDENT KONGEN MEKTIG REGJERINGEN VIKTIG FARLIG STAT FORESLÅ NASJON LAND ADVOKAT OPPLEVE ERFARE SE ↑ AVGIFTER PENGER VEDTAR SKATT KINA ERITREA NORD‐KOREA NORGE UTGIFTER PENGER INNTEKTER BRUKE VIKTIG MELLOM PÅ I GÅ TRE PLASSER TILBAKE! DANMARK NORGE SVERIGE FRANKRIKE STORTINGET BETY KALLE HETE ↑ START UTEN MED VELGE TIL SKRIVE DIKTATUR SI PUBLISERE VEDTA DEMOKRATI AVGJØRE BESTEMME ULOVLIG STRAFFBART KRIMINELT UTSTYR HVEM MAKT HVILKEN HVORFOR
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 6. Kriminalitet Tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 94 M3. Domino. Kriminalitet og straff 2. Lærer klipper opp langs de tjukke linjene. Kortet med pil legges på bordet. Resten av kortene deles ut. Deltakeren som har kortet som passer, legger det ut. Fortsett til alle kortene er brukt. å anke Hvis du begår en forbrytelse, kan du få … fengsel bot pengestraff Et eksempel på økonomisk kriminalitet er svart … arbeid Kjøp og salg av narkotika er eksempel på … narkotika‐ kriminalitet Et firma eller en person som forurenser, begår … miljø‐ kriminalitet Lovgivende makt Stortinget Utøvende makt regjeringen Dømmende makt domstolene Likhet for loven. Ingen kommer i fengsel uten en rettssak rettssikkerhet Sivile saker Rettssaker mellom personer eller firmaer som er uenige Rettssak når en person har brutt straffeloven straffesak å klage på en dom
Samfunnsfag FVO modul 3 – Lærerperm Kapittel 6. Kriminalitet Tilleggsmateriell Basiskunnskap 2019 101 M3. Kriminalitet. Trekk et kort etter tur og snakk. å anmelde å etterforske et vitne å avhøre en person aktor forsvarer tingretten å bryte loven et lovbrudd en kriminell person en forseelse en forbrytelse en bot fengsel
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz