Naturfag FVO modul 2 - Lærerperm - utdrag

Naturfag FVO modul 2 ‐ Lærerperm  Basiskunnskap 2019  1   Anders Brennhagen og Astrid Brennhagen  NATURFAG  FOR  MODUL 2  I   FORBEREDENDE VOKSENOPPLÆRING  LÆRERPERM  Norsknivå A1/A2

Naturfag FVO modul 2 ‐ Lærerperm  Basiskunnskap 2019  3   Innhold  Forord  side 4  Mangfold i naturen   side 5  Kapittel 1. Spiselige planter   side 5  Kapittel 2. Allemannsretten   side 10  Kapittel 3. Kildesortering   side 15  Kapittel 4. Miljøvern   side 17  Kropp og helse   side 20  Kapittel 5. Skjelettet og musklene   side 20  Kapittel 6. Sansene   side 23  Kapittel 7. Svangerskap, fødsel og prevensjon   side 25  Fenomener og stoffer  side 29 Kapittel 9. Solsystemet   side 29  Kapittel 10. Brannvern   side 32  Kapittel 11. Faremerking   side 36

Naturfag FVO modul 2 ‐ Lærerperm  Basiskunnskap 2019  4   Forord   Naturfag for modul 2er et læremiddel i tråd med forsøkslæreplanen i  naturfag for forberedende voksenopplæring (FVO). Læremiddelet  dekker kompetansemålene etter modul 2.   Læremiddelet består av elevbok, lærerperm og CD med PowerPoint‐ presentasjoner. Naturfag for modul 2passer for elever som er på  nivå A1/A2 i norsk. Til hver tekst er det varierte oppgaver som legger  til rette for flere repetisjoner, individuelt arbeid, samarbeid, muntlig  og skriftlig trening.   CD‐en inneholder PowerPoint‐presentasjoner med ordforklaringer,  bilder og gjennomgang av tekst og oppgaver til hvert kapittel.   Lærerpermen inneholder tilleggsmateriell med aktiviserende  samarbeidsoppgaver. Læreren kopierer og klipper opp  tilleggsmateriellet.  Noen gode råd: Det anbefales å kopiere på tjukke ark til kort som brukes mange ganger. Ark  i tjukkelse 160 gram/m2  er tilstrekkelig tynne til å kunne brukes i vanlige kopimaskiner. Det  anbefales å lagre kortene i små gjennomsiktige poser med lås. Posene kan legges i A4‐lomme  med toppåpning og hull som settes i perm. Et alternativ kan være å oppbevare de små  posene med kort i gjennomsiktige plastbokser med lokk. Astrid Brennhagen

Naturfag FVO modul 2 ‐ Lærerperm  Kapittel 1. Spiselige planter  Basiskunnskap 2019  6   Kapittel 1. Spiselige planter (2).  Lærer klipper opp langs de tjukke linjene. Kortet med pil legges på bordet.  Resten av kortene deles ut. Deltakeren som har kortet som passer, legger det ut. Fortsett til alle kortene er  brukt.   furu  f matsopp  Kantarell,  sjampinjong,  steinsopp bær  Multer,  bringebær,  blåbær  løvetann  hvitveis  eik  giftig  farlig å spise  Vått område  uten trær i  skogen eller  på fjellet  myr måleenheter  Millimeter,  centimeter,  meter  trær  Bjørk, eik,  furu, gran preposisjoner  I, på, til, fra,  med, under,  over lue

Naturfag FVO modul 2 ‐ Lærerperm  Kapittel 2. Allemannsretten  Basiskunnskap 2019  14   Kapittel 2. Allemannsretten. Brettspill. Forstørres til A3. 2–3 deltakere spiller sammen. Hver deltaker har en  spillebrikke (f.eks. kan små legoklosser i ulike farger brukes). Hver gruppe har en terning. Terning med bare 1, 2  og 3 brukes hvis det er ønske om at spillet skal vare lenger.  INNMARK  UTMARK  HAGE  MÅL GÅ TILBAKE  TO PLASSER  GÅRDS‐ PLASS  Å SKADE  SKOG  PARKERINGS‐ PLASS  Å FØLGE  REGLER  FJELL  ÅKER  BÅND‐ TVANG  SJØ  GÅ FRAM TO  PLASSER GÅ TILBAKE  TO  PLASSER! FERSK‐ VANN  MODEN  GRATIS   START  UMODEN  FRILUFTS‐ LOVEN  BÅL  SNAKK SÅ MYE DU KAN!

Naturfag FVO modul 2 ‐ Lærerperm  Kapittel 4. Miljøvern  Basiskunnskap 2019  17   Kapittel 4. Miljøvern (1). Klipp opp. Jobb i par og sett sammen til setninger. Vi må spise mindre  kjøtt.  Vi må ikke kjøpe mer mat  enn vi spiser.  Hvis du tar med handlenett,  trenger du ikke å kjøpe pose.  Bruk din egen drikkeflaske  i stedet for å kjøpe flaskevann.  Flasker panter vi i  butikken.  Ta buss i stedet for å  kjøre bil.  Det er bedre å ta tog   enn fly.  Bensinbil, dieselbil og  fly slipper ut mye klimagasser.  Vi må slutte å kjøpe så   mange ting.  Vi bør reparere ødelagte ting  i stedet for å kjøpe nye.  Vi kan kjøpe brukte ting  på loppemarked.

Naturfag FVO modul 2 ‐ Lærerperm  Kapittel 10. Brannvern  Basiskunnskap 2019  32   Kapittel 10. Brannvern (1).  Lærer klipper opp. Elevene jobber i par og setter sammen. Sett kort med svart  skrift/tegning sammen med kort med farget skrift. røykvarsler brannslokkings‐ apparat M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  fyrstikker nødutgang M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  brannalarm levende lys M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  oppvask‐ maskin vaskemaskin M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  komfyr brannslange M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  forstørrelses‐ glass elektriker M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5  M2                                       5

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz