Grunnleggende rettskriving - Utdrag

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 1 Astrid Brennhagen Grunnleggende rettskriving Kopieringsoriginal Basiskunnskap 2015

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 2 Grunnleggende rettskriving Grunnleggende rettskriving inneholder eksempler, illustrasjoner og enkle øvingsoppgaver. CD med Power Point‐presentasjoner følger med. Power Point‐ presentasjonene forklarer regler, gir eksempler, gjennomgår oppgaver og har fasit til oppgaver. Grunnleggende rettskriving tar for seg følgende emner:  lang vokal og kort vokal  kort å‐lyd  diftonger  j‐lyd  sj‐lyd  kj‐lyd  v‐lyd  stum d  stum g  ord som slutter på m  forenkling av dobbelt konsonant  og eller å?  da eller når? Grunnleggende rettskriving bygger på standard østnorsk. Permen selges som kopieringsoriginal. Astrid Brennhagen

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 3 Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Spørsmål kan rettes til: Basiskunnskap Postboks 36 2018 Løvenstad Epost: post@basiskunnskap.no www.basiskunnskap.no

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 4 Innhold Lang vokal og kort vokal side 5 Kort å‐lyd side 11 Diftonger side 16 J‐lyd side 20 Sj‐lyd side 24 Kj‐lyd side 30 V‐lyd side 34 Stum d side 36 Stum g side 39 Ord som slutter på m side 42 Forenkling av dobbelt konsonant side 44 Og eller å? side 48 Da eller når? side 53

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 5 Lang vokal og kort vokal Power Point‐presentasjon 1 Etter lang vokal skriver vi enkel konsonant: fin, lege, gul, bok, båt Etter kort vokal skriver vi dobbelt konsonant: sykkel, penn, ball, hylle Hører du om det er lang eller kort vokal? Jobb i par. Den ene leser, og den andre sier om det er lang eller kort vokal. Hold over gaffel kort vokal glass kort vokal buss kort vokal lås lang vokal mus lang vokal nøkkel kort vokal hammer kort vokal tiger lang vokal egg kort vokal

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 6 Hører du om det er lang eller kort vokal? Jobb i par. Den ene leser, og den andre sier om det er lang eller kort vokal. Hold over løk lang vokal jakke kort vokal sekk kort vokal trapp kort vokal bil lang vokal mugge kort vokal tall kort vokal katt kort vokal spiker lang vokal bok lang vokal 7 14 4 8 12

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 7 Ord med lang vokal. Skriv ord til bildet. Ord med kort vokal. Skriv ord til bildet. Sett inn ord i setningene. I dyreparken så jeg en farlig ............................................... Når jeg skal låse døra, bruker jeg en ............................................... En snekker bruker hammer og ............................................... Når det er kaldt, har jeg på meg ei ............................................... Når jeg baker kaker, bruker jeg ............................................... Katten spiser ...............................................

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 8 Sett inn adjektiv som betyr det motsatte. (tynn, full, mett, snill, gammel, lykkelig, vått, lett) Mugga var ikke tom, men ............................................... Jeg er ikke sulten, men ............................................... Kurven er ikke tung, men ............................................... Jakka er ikke ny, men ............................................... Læreren er ikke slem, men ............................................... Gutten er ikke tjukk, men ............................................... Håndkleet er ikke tørt, men ............................................... Hun er ikke ulykkelig, men ............................................... Skriv tallene med bokstaver. 18 ........................................ 19 ........................................ 30 ........................................ 80 ........................................ 98 ........................................ 13 ........................................

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 9 Sett inn riktig ord. (middag, pålegg, snekker, gaffel, tannlege, butikk, lønn, grønnsaker, krydder, tall, buss) En ........................................ er en person som bygger hus og pusser opp bygninger. Vi spiser med skje, ....................................... og kniv. Vi handler i en ........................................ Når du jobber, får du ........................................ Tomat, agurk og salat er eksempler på ........................................ 7, 36 og 92 er eksempler på ........................................ Kardemomme, kanel og pepper er eksempler på ........................................ Ost, egg og makrell i tomat er eksempler på ........................................ Til ........................................ kan vi for eksempel spise poteter, agurk og fisk. En ........................................ er en person som reparerer tenner. En bussjåfør kjører ......................................... Sett inn verb som passer. (begynner, slutter, glemme, spille, svømme, skjønner, skreller) Læreren sier at vi ikke må ........................................ å gjøre leksene. Hun liker veldig godt å ........................................ piano. Jeg går i svømmehallen hver uke fordi jeg vil lære å ........................................ Skolen ........................................klokka ni og ........................................ klokka to. Jeg ........................................ det læreren sier. Kokken ........................................ potene før han koker dem.

Grunnleggende rettskriving Basiskunnskap 10 Velg riktig ord. (pen – penn) Jeg skriver med en ........................................ (tak – takk) Når jeg får en gave, sier jeg ........................................ (hyle – hylle) Bøkene står i ei ........................................ (hat – hatt) Mannen har en ........................................ på hodet. (gul – gull) Hun har en ring som er lagd av ........................................ (lege – legge) Jeg skal ........................................ meg tidlig i kveld. (fine – finne) Så ........................................ sko du har! (bake – bakke) I dag skal jeg ........................................ brød. (tiger – tigger) I dyreparken så jeg en stor ........................................ (pen – penn) Så ........................................ kjole du har på deg! (tak – takk) Huset er gammelt, og vi må ha nytt ........................................ (hat – hatt) Det motsatte av kjærlighet er ........................................ (gul – gull) Hestehoven har ........................................blomst (lege – legge) Når jeg er syk, må jeg gå til ........................................ (fine – finne) Jeg prøver å ........................................ en jobb. (bake – bakke) Vi kan ake på akebrett i en ......................................... (tiger – tigger) Utenfor butikken sitter en ........................................ og ber om penger.

…………………..

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz