Gjør og lær - A1 - Utdrag

basiskunnskap.no   1  GJØR OG LÆR A1  Astrid Brennhagen  GJØR OG LÆR!  A1  Aktiv norskundervisning  Tilleggsmateriell i norsk som andrespråk  Kopieringsoriginaler  Basiskunnskap 2016

basiskunnskap.no   2  GJØR OG LÆR A1  Forord  Gjør og lær!   Aktiv norskundervisning A1  Gjør og lær A1er en samling tilleggsmateriell på nivå A1. Her finner du  undervisningsopplegg som kan kopieres og klippes opp. Gjør og lær A1er ment  som en hjelp til å variere undervisningen. Varierte undervisningsmetoder  skaper engasjement. Aktiviteter i timene fører til gode sosiale relasjoner og god  stemning i klassen. Et godt klassemiljø er viktig for å legge til rette for læring.  De foreslåtte metodene i Gjær og lær A1gir alle elevene anledning til å bruke  språket i en trygg atmosfære. Her får læreren ideer til arbeidsmåter som  aktiviserer elevene. Det er enkelt for elevene å forstå hva oppgavene går ut på,  og i samarbeid med medelever vil alle kunne oppleve mestring.   Noen gode råd:  Det anbefales å kopiere på tjukke ark til kort som skal brukes mange ganger.   Ark i tjukkelse 160 gram/m2  er tynne nok til å kunne brukes i vanlige kopimaskiner.  For lettere å holde orden på de ulike oppgavene, kan et godt råd være å bruke ark i ulike  farger i tillegg til hvite ark.   Det anbefales å lagre kortene i små gjennomsiktige plastlommer med lås. Posene kan legges  i A4‐lomme med toppåpning og hull som settes inn i perm. Et alternativ kan være å  oppbevare de små posene med kort i gjennomsiktige plastbokser på lokk.   Eksempler på aktiviteter:   Dialoger, hulltekst   Sett sammen til setninger   Sett sammen kort som hører  sammen    Paroppgaver (begrepstrening)   Paroppgaver A og B (sett kryss) –  ord som betyr det samme, ord og  bilde, ord og forklaring    Puslespill   Trekk et kort og snakk (si en  setning med ordet, forklar, gi  eksempler, snakk så mye du kan  om temaet)   Samtale om bilder   Skrive tekst til bilder   Oppgaver til bilder   Ordleker

basiskunnskap.no   3  GJØR OG LÆR A1  Det vises til våre kort som også legger til rette for muntlig aktivitet  og variasjon i undervisningen:   FIRKORT    SPØRREKORT A1/A2   SPØRREKORT B1   SPØRREKORT B1/B2   SPØRREKORT  SMÅSKOLETRINNET   SPØRREKORTMELLOMTRINNET  SPØRREKORTUNGDOMSTRINNET Kopiering  Det er tillatt å kopiere permen for den skolen eller institusjonen som kjøper materiellet.   Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen  Spørsmål kan rettes til:  Basiskunnskap  Postboks 36  2018 Løvenstad  Epost: post@basiskunnskap.no www.basiskunnskap.no

basiskunnskap.no   4  GJØR OG LÆR A1  Innhold  Egen person og familie   side     5  Daglige rutiner, tid og tall  side   17  Skolehverdagen   side   28  Mat   side   37  Klær   side   48  Bolig   side   56  Kropp og helse  side   75  Merkedager  side   81  Fritidsaktiviteter   side   96  Transport   side 106  Vær og årstider   side 121  Land og verdensdeler  side 129  Yrker og arbeid  side 138  Tillegg: ordleker   side 143

basiskunnskap.no   33  GJØR OG LÆR A1  A1. Skolehverdagen. Klipp opp. Jobb i par og sett sammen til setninger. Når starter første  time?  Når  er det lunsj?  Hvilken klasse går  du i?  Hva heter læreren  din?  Hvor mange elever  er det i klassen din?  Hvilken skole  går du på?  Vi får ukeplan  hver mandag.  Lørdag og søndag er  det ikke skole.  Jeg gjør  lekser hver dag.  Vi skriver tekster på  data.  I pennalet har jeg blyant,   viskelær og blyantspisser.

basiskunnskap.no   56  GJØR OG LÆR A1  A1. Bolig. Klipp opp og sett sammen.   en sofa  en stol  A1                                      11    A1                                      11    A1                                      11    A1                                      11     en lenestol   ei seng  A1                                     11     A1                                     11     A1                                      11    A1                                      11     ei postkasse    fyrstikker  A1                                      11    A1                                      11    A1                                      11    A1                                      11    et  termometer    et kjøleskap  A1                                      11    A1                                      11    A1                                      11    A1                                      11     en oppvask‐ maskin  en  vaskemaskin  A1                                      11    A1                                      11    A1                                     11     A1                                      11    en dusj   et strykejern  A1                                      11  A1                                      11  A1                                      11  A1                                      11

basiskunnskap.no   59  GJØR OG LÆR A1  A1. Bolig. Hva ser du? På kjøkkenet.  a) Elevene jobber i liten gruppe og snakker sammen om bildet. Hva ser du? Hva er det? Hva gjør  hun? Hvem er hun? Elevene får opp ord de kan og oppdager hvilke ord de trenger å lære.   b) Elevene får utdelt neste bilde som har nummer, substantiv og verb. For å sikre rett uttale  leser læreren ett og ett ord høyt, og elevene gjentar i kor.  c) Elevene snakker sammen igjen. Denne gangen brukes bildet med nummer, substantiv og  verb. Elevene lager setninger, stiller spørsmål og svarer.  d) Til slutt skriver læreren ned det elevene forteller. Elevene ser på skjermen når læreren  skriver. Læreren tar utskrift av teksten og deler den ut til elevene. Teksten brukes til  lesetrening/lekse. Elevene jobber videre med ord og grammatikk med utgangspunkt i  teksten, f.eks. kan oppgaven være å finne verb og substantiv.  På kjøkkenet

basiskunnskap.no   60  GJØR OG LÆR A1  A1. Bolig. Hva ser du? På kjøkkenet.   På kjøkkenet  Substantiv: 1) ei gardin  2) ei gardinstang  3) et vindu  4) ei klokke  5) en kjøkkenbenk  6) ei skjærefjøl  7) en brødkniv  8) en brødrister  9) grytekluter  10) en mikrobølgeovn  11) en steikeovn  12) et kjøkkenhåndkle  13) ei steikepanne  14) en vannkoker  15) en skuff  16) et skap  17) et kjøleskap  18) en vask  19) et bord  20) en blomstervase  21) ei hylle  Verb: å koke, å steike, å lage, å ligge, å stå, å henge, å vaske opp, å røre,                 å handle

basiskunnskap.no  69  A1. Bolig. Trekk et kort etter tur og snakk så mye du kan. matvarer  elektriske produkter  Hva har du i kjøleskapet?   møbler  leketøy  rom i huset  enebolig  farger  Hva har du i  kjøkkenskapene?  Hva har du i  kjøkkenskuffen?  Hva dekker du bordet  med?   Hvem lager mat hjemme  hos deg?  Hva ser du på tv?  blokk

basiskunnskap.no  70  A1. Bolig. Trekk et kort. Fortell hva det er, hva det koster og om du synes det er dyrt eller billig.                4450 kr                 178 kr                   849 kr                9100 kr                 10 403 kr             598 kr           39 kr                   23 029 kr                 179 kr                  1198 kr                    639 kr                 1519 kr                    8729 kr                  39 kr

basiskunnskap.no  71  A1. Bolig. Puslespill.  Klipp opp. Elevene jobber i par, diskuterer, finner en løsning og setter sammen  lappene.   ROM  HANKJØNN HUNKJØNN INTETKJØNN  KJØKKEN  en komfyr  ei skje  et kjøleskap  KJØKKEN  en kjele  ei øse  et glass  STUE  en sofa  ei bokhylle  et salongbord  STUE  en lenestol  ei lampe  et teppe  SOVEROM en madrass  ei seng  et klesskap  SOVEROM  en kommode  ei dyne  et nattbord  BAD  en vask  ei neglesaks et håndkle  GANG  en kleshenger  ei skohylle     et speil

basiskunnskap.no  72  A1. Bolig. Domino 1. Klipp langs de tjukke linjene. Kortet som har en pil legges på bordet. Resten av kortene  deles ut. Den som har kortet som passer legger det ut. Fortsett til alle kortene er brukt opp.  →  slår vi i  spiker med  seng  sover vi i  kjøleskap  har vi mat i  komfyr  koker vi mat  på  ostehøvel  skjærer vi ost  med  saks klipper vi med  hårføner  tørker vi håret  med  vaskemaskin  vasker vi klær  i  sofa  sitter vi i  termometer  måler vi  temperatur  med  strykejern  stryker vi klær  med  boksåpner  åpner vi  bokser med  hammer

141  A1. Yrker og arbeid. Paroppgaver. Klipp opp langs de tjukke strekene. På bordet legges bunken med lapper  med baksiden opp. En elev trekker en lapp og leser. Den andre avgir svar. Etterpå byttes rollene. Teksten skal  leses så tydelig at partneren forstår. Hvis det ikke går, er det lov å vise fram oppgaven mens svaret dekkes.  Jobber på skole og underviser barn,  ungdom eller voksne.  lærer  Deler ut medisiner til pasienter. Jobber på  sykehus.  sykepleier  Har en gård og dyrker jorda. Kan også ha  husdyr.  bonde  Jobber på et bakeri og baker brød og  kaker.  baker Jobber på kjøkkenet på en restaurant og  lager mat.   kokk  Jobber på et bibliotek og låner ut bøker.   bibliotekar  Vasker på arbeidsplasser. Kan også vaske i  private hjem.  renholder  Legger opp rør i hus og setter på plass  oppvaskmaskin og vaskemaskin. Reparerer  ting som går i stykker på badet.  rørlegger

151  A1. Ordlek 5.   Klassen deles i grupper. Hver gruppe samarbeider om å finne ord som passer i rutene. Flere  muligheter finnes. Et forslag til løsning er lagd.   BOKSTAV  FARGE  YRKE  I KLASSE‐ ROMMET  B  T  R  S  G  F  L

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz