basiskunnskap.no 1 GJØR OG LÆR A1 Astrid Brennhagen GJØR OG LÆR! A1 Aktiv norskundervisning Tilleggsmateriell i norsk som andrespråk Kopieringsoriginaler Basiskunnskap 2016
basiskunnskap.no 2 GJØR OG LÆR A1 Forord Gjør og lær! Aktiv norskundervisning A1 Gjør og lær A1er en samling tilleggsmateriell på nivå A1. Her finner du undervisningsopplegg som kan kopieres og klippes opp. Gjør og lær A1er ment som en hjelp til å variere undervisningen. Varierte undervisningsmetoder skaper engasjement. Aktiviteter i timene fører til gode sosiale relasjoner og god stemning i klassen. Et godt klassemiljø er viktig for å legge til rette for læring. De foreslåtte metodene i Gjær og lær A1gir alle elevene anledning til å bruke språket i en trygg atmosfære. Her får læreren ideer til arbeidsmåter som aktiviserer elevene. Det er enkelt for elevene å forstå hva oppgavene går ut på, og i samarbeid med medelever vil alle kunne oppleve mestring. Noen gode råd: Det anbefales å kopiere på tjukke ark til kort som skal brukes mange ganger. Ark i tjukkelse 160 gram/m2 er tynne nok til å kunne brukes i vanlige kopimaskiner. For lettere å holde orden på de ulike oppgavene, kan et godt råd være å bruke ark i ulike farger i tillegg til hvite ark. Det anbefales å lagre kortene i små gjennomsiktige plastlommer med lås. Posene kan legges i A4‐lomme med toppåpning og hull som settes inn i perm. Et alternativ kan være å oppbevare de små posene med kort i gjennomsiktige plastbokser på lokk. Eksempler på aktiviteter: Dialoger, hulltekst Sett sammen til setninger Sett sammen kort som hører sammen Paroppgaver (begrepstrening) Paroppgaver A og B (sett kryss) – ord som betyr det samme, ord og bilde, ord og forklaring Puslespill Trekk et kort og snakk (si en setning med ordet, forklar, gi eksempler, snakk så mye du kan om temaet) Samtale om bilder Skrive tekst til bilder Oppgaver til bilder Ordleker
basiskunnskap.no 3 GJØR OG LÆR A1 Det vises til våre kort som også legger til rette for muntlig aktivitet og variasjon i undervisningen: FIRKORT SPØRREKORT A1/A2 SPØRREKORT B1 SPØRREKORT B1/B2 SPØRREKORT SMÅSKOLETRINNET SPØRREKORTMELLOMTRINNET SPØRREKORTUNGDOMSTRINNET Kopiering Det er tillatt å kopiere permen for den skolen eller institusjonen som kjøper materiellet. Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Spørsmål kan rettes til: Basiskunnskap Postboks 36 2018 Løvenstad Epost: post@basiskunnskap.no www.basiskunnskap.no
basiskunnskap.no 4 GJØR OG LÆR A1 Innhold Egen person og familie side 5 Daglige rutiner, tid og tall side 17 Skolehverdagen side 28 Mat side 37 Klær side 48 Bolig side 56 Kropp og helse side 75 Merkedager side 81 Fritidsaktiviteter side 96 Transport side 106 Vær og årstider side 121 Land og verdensdeler side 129 Yrker og arbeid side 138 Tillegg: ordleker side 143
basiskunnskap.no 33 GJØR OG LÆR A1 A1. Skolehverdagen. Klipp opp. Jobb i par og sett sammen til setninger. Når starter første time? Når er det lunsj? Hvilken klasse går du i? Hva heter læreren din? Hvor mange elever er det i klassen din? Hvilken skole går du på? Vi får ukeplan hver mandag. Lørdag og søndag er det ikke skole. Jeg gjør lekser hver dag. Vi skriver tekster på data. I pennalet har jeg blyant, viskelær og blyantspisser.
basiskunnskap.no 56 GJØR OG LÆR A1 A1. Bolig. Klipp opp og sett sammen. en sofa en stol A1 11 A1 11 A1 11 A1 11 en lenestol ei seng A1 11 A1 11 A1 11 A1 11 ei postkasse fyrstikker A1 11 A1 11 A1 11 A1 11 et termometer et kjøleskap A1 11 A1 11 A1 11 A1 11 en oppvask‐ maskin en vaskemaskin A1 11 A1 11 A1 11 A1 11 en dusj et strykejern A1 11 A1 11 A1 11 A1 11
basiskunnskap.no 59 GJØR OG LÆR A1 A1. Bolig. Hva ser du? På kjøkkenet. a) Elevene jobber i liten gruppe og snakker sammen om bildet. Hva ser du? Hva er det? Hva gjør hun? Hvem er hun? Elevene får opp ord de kan og oppdager hvilke ord de trenger å lære. b) Elevene får utdelt neste bilde som har nummer, substantiv og verb. For å sikre rett uttale leser læreren ett og ett ord høyt, og elevene gjentar i kor. c) Elevene snakker sammen igjen. Denne gangen brukes bildet med nummer, substantiv og verb. Elevene lager setninger, stiller spørsmål og svarer. d) Til slutt skriver læreren ned det elevene forteller. Elevene ser på skjermen når læreren skriver. Læreren tar utskrift av teksten og deler den ut til elevene. Teksten brukes til lesetrening/lekse. Elevene jobber videre med ord og grammatikk med utgangspunkt i teksten, f.eks. kan oppgaven være å finne verb og substantiv. På kjøkkenet
basiskunnskap.no 60 GJØR OG LÆR A1 A1. Bolig. Hva ser du? På kjøkkenet. På kjøkkenet Substantiv: 1) ei gardin 2) ei gardinstang 3) et vindu 4) ei klokke 5) en kjøkkenbenk 6) ei skjærefjøl 7) en brødkniv 8) en brødrister 9) grytekluter 10) en mikrobølgeovn 11) en steikeovn 12) et kjøkkenhåndkle 13) ei steikepanne 14) en vannkoker 15) en skuff 16) et skap 17) et kjøleskap 18) en vask 19) et bord 20) en blomstervase 21) ei hylle Verb: å koke, å steike, å lage, å ligge, å stå, å henge, å vaske opp, å røre, å handle
basiskunnskap.no 69 A1. Bolig. Trekk et kort etter tur og snakk så mye du kan. matvarer elektriske produkter Hva har du i kjøleskapet? møbler leketøy rom i huset enebolig farger Hva har du i kjøkkenskapene? Hva har du i kjøkkenskuffen? Hva dekker du bordet med? Hvem lager mat hjemme hos deg? Hva ser du på tv? blokk
basiskunnskap.no 70 A1. Bolig. Trekk et kort. Fortell hva det er, hva det koster og om du synes det er dyrt eller billig. 4450 kr 178 kr 849 kr 9100 kr 10 403 kr 598 kr 39 kr 23 029 kr 179 kr 1198 kr 639 kr 1519 kr 8729 kr 39 kr
basiskunnskap.no 71 A1. Bolig. Puslespill. Klipp opp. Elevene jobber i par, diskuterer, finner en løsning og setter sammen lappene. ROM HANKJØNN HUNKJØNN INTETKJØNN KJØKKEN en komfyr ei skje et kjøleskap KJØKKEN en kjele ei øse et glass STUE en sofa ei bokhylle et salongbord STUE en lenestol ei lampe et teppe SOVEROM en madrass ei seng et klesskap SOVEROM en kommode ei dyne et nattbord BAD en vask ei neglesaks et håndkle GANG en kleshenger ei skohylle et speil
basiskunnskap.no 72 A1. Bolig. Domino 1. Klipp langs de tjukke linjene. Kortet som har en pil legges på bordet. Resten av kortene deles ut. Den som har kortet som passer legger det ut. Fortsett til alle kortene er brukt opp. → slår vi i spiker med seng sover vi i kjøleskap har vi mat i komfyr koker vi mat på ostehøvel skjærer vi ost med saks klipper vi med hårføner tørker vi håret med vaskemaskin vasker vi klær i sofa sitter vi i termometer måler vi temperatur med strykejern stryker vi klær med boksåpner åpner vi bokser med hammer
141 A1. Yrker og arbeid. Paroppgaver. Klipp opp langs de tjukke strekene. På bordet legges bunken med lapper med baksiden opp. En elev trekker en lapp og leser. Den andre avgir svar. Etterpå byttes rollene. Teksten skal leses så tydelig at partneren forstår. Hvis det ikke går, er det lov å vise fram oppgaven mens svaret dekkes. Jobber på skole og underviser barn, ungdom eller voksne. lærer Deler ut medisiner til pasienter. Jobber på sykehus. sykepleier Har en gård og dyrker jorda. Kan også ha husdyr. bonde Jobber på et bakeri og baker brød og kaker. baker Jobber på kjøkkenet på en restaurant og lager mat. kokk Jobber på et bibliotek og låner ut bøker. bibliotekar Vasker på arbeidsplasser. Kan også vaske i private hjem. renholder Legger opp rør i hus og setter på plass oppvaskmaskin og vaskemaskin. Reparerer ting som går i stykker på badet. rørlegger
151 A1. Ordlek 5. Klassen deles i grupper. Hver gruppe samarbeider om å finne ord som passer i rutene. Flere muligheter finnes. Et forslag til løsning er lagd. BOKSTAV FARGE YRKE I KLASSE‐ ROMMET B T R S G F L
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2MzYz